ORGANIZATOR
Wolters Kluwer
PATRONAT HONOROWY
Kuratorium Oświaty w Łodzi
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Unia Metropolii Miast
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego
Rzecznik Praw Dziecka
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Związek Powiatów Polskich
Związek Miast Polskich
Związek Gmin Śląska Opolskiego
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Sponsorzy
Multitablica
NEC Display Solutions
AGRAF Sp. z o.o.
KOWEZiU
Ecophon
SAD Sp z o.o.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Partnerzy
technologiczni
RedNet
Intel Technology Poland sp z o.o.
HP dla edukacji
Microsoft
NEC Display Solutions

Pytania z wieloma niewiadomymi, czyli debata otwierająca EDU Trendy 2013

(2013-11-18)

Przeprowadzone reformy bardzo wpłynęły na polską edukację, a w pędzącym do przodu świecie oświata musi się dostosować do wymogów cywilizacyjnych. To jedna z wielu konkluzji, jakie usłyszeliśmy podczas eksperckiej debaty Edukacja XXI wieku. Jakich rozwiązań potrzebujemy, która otworzyła EDU Trendy 2013, odbywające się 27 i 28 września na Stadionie Narodowym. W debacie uczestniczyli: Katarzyna Hall, posłanka, była minister edukacji, prof. Jarosław Górniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik naukowy projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, dr hab. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, Włodzimierz Paszyński, zastępca prezydenta Warszawy, prof. Łukasz Turski, współtwórca i przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik, oraz Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji”.

Zasadnicze pytanie brzmiało: Czy analiza wyzwań, jakie staną przed polską edukacją za kilka czy kilkanaście lat, ma w ogóle sens? Nie wiemy przecież, w jakim kierunku zmieniać się będzie świat i jacy fachowcy, z jakim wykształceniem będą potrzebni.

W odpowiedzi prof. Jarosław Górniak przyznał, że tak. Zaznaczył, że na edukację należy patrzeć nie z perspektywy dnia dzisiejszego, bo to trochę tak, jakbyśmy patrzyli na problemy kształcenia z perspektywy wczoraj lub przedwczoraj, ale w dalszym kontekście czasowym

Tymczasem zdaniem minister Katarzyny Hall perspektywa oceny skuteczności zmian w edukacji, ustosunkowanie się do osiągnięć i niedostatków to co najmniej cykl 20-letni. – Szybciej się nie da – przekonywała. Na potwierdzenie tej tezy podzieliła się osobistymi doświadczeniami z końca lat 80., kiedy zaczynała budować taką właśnie, futurystyczną w dużym stopniu, edukację.

 Chęci i konieczności

Najważniejszą i chyba najtrudniejszą częścią debaty, na co zwróciła uwagę Elżbieta Piotrowska-Albin, dyrektor Segmentu Edukacja wydawnictwa Wolters Kluwer, moderatorka dyskusji, było wskazanie przez jej uczestników oczekiwań wobec polskiej edukacji, które podniosłyby jej jakość i wpasowały się w potrzeby przyszłości. – Jakich rozwiązań potrzebujemy, żeby sprostać wyzwaniom edukacji XXI wieku? Warto zastanowić się też nad celami edukacji. Jakich pracowników i o jakich kompetencjach będziemy potrzebować w przyszłości? – pytała.

Na kolejne pytanie, jak uczyć dobrze, również padło wiele ciekawych odpowiedzi. Dyskutanci wskazywali m.in. na potrzebę nowego podejścia do nauczania. Zwracano uwagę, że w edukacji mówi się zazwyczaj o wspólnych celach, tymczasem każdemu z nas konieczne są cele indywidualne.

Dyskusji na temat edukacji XXI wieku nie należy lekceważyć tylko dlatego, że nie zawsze jej postulaty wpasowują się w dzisiejsze realia,

 

Więcej w listopadowym numerze „Dyrektora Szkoły. Miesięcznika Kierowniczej Kadry Oświatowej”
Wróć
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowych wpisach w dziale aktualności podaj swój e-mail w poniższym polu:
Adres e-mail:
XV KKDS

AKTUALNOŚCI I INFORMACJE

Szanowni Państwo, w związku z połączeniem LexisNexis i Wolters Kluwer, które nastąpiło 28 listopada 2014 roku, powstała najszersza jak dotąd oferta wydawnicza na rynku polskim. Składają się na nią specjalistyczne publikacje dedykowane wielu branżom, w tym również edukacyjnej.
Więcej
2015-01-21
Partnerzy
Multitablica
szkolnastrona.pl
Megawiedza Sp. z o.o.
AGRAF Sp. z o.o.
SEKA.edu
BenQ
Sony Poland
KOWEZiU
NEC Display Solutions
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczka w Warszawie
Egis Sp.z o.o.
Ecophon
IBE Entuzjaści Edukacji
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Wydawnictwo Element
Mentor Systemy Audiowizualne
WSiP
Akademia Umysłu® EDU
Kollegium Śniadeckich
Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty
Biblioteka w Szkole
Fundacja alter eko
Uczelnia Łazarskiego
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Wydawnictwo JUKA
Clever Group
MR Mobi
Wyższa Szkoła Logistyki
NOVO Technologies S.A.
Profesjonalny Nauczyciel
4improve
Fundacja Zaawansowanych Technologii
ABC Euroscience
SAD Sp z o.o.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Fundacja ECCC Polska
Fundacja VCC
Agencja Turystyczna ATAS
Instytut Nowoczesnej Edukacji
RoboNET Sp z o.o.
Multiedukacja
Helios
Didasko
Patroni medialni
Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej
 Przed Szkołą. Poradnik Dyrektora Przedszkola
student.LEX.pl
Personel Plus
Serwis Samorządowy
Prawo Oświatowe
Dziennik Warto Wiedzieć
Natablicy.pl
www.Edukacja.net
EduForum.pl
www.Uczelnie.net
Vademecum Głównego Księgowego Oświata
Edukacja Internet Dialog
Edulider.pl
Edukacja i dialog
Parlament Studentów RP
Bliżej Przedszkola
Głos nauczycielski
Biblioteka w szkole
reedukacja
Rewolucja w edukacji
Patroni
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Unia Metropolii Miast
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego
Rzecznik Praw Dziecka
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Związek Powiatów Polskich
Związek Miast Polskich
Związek Gmin Śląska Opolskiego
Patroni medialni
Społeczne Towarzystwo Oświatowe
Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
Federacja Inicjatyw Oświatowych
Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Rodzice w Edukacji
Gazeta Praca
SEKA.edu
Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji